مقاله صوتی شماره 18

ضرورت "گفتگوی انتقادی" در متون کلاسیک غرب (فلسفه سیاست و علوم سیاسی)

- تاریخ طبیعی «دولت» و مسئولیت ماوراءطبیعی آن

- نسبت «قوانین عینی و الاهی» در سیاست و قوانین سادة مکانیکی در نگاه «تلئولوژیکال»

- «وحی»، «عقل» و «تجربه»، مبنای «سیاست دینی»

- ضرورت عبور از پاسخ‌های کلاسیک و کلیشه‌های مادّی در «علوم سیاسی»

- «انسان، موجود دوپهلو»، پایة علوم انسانی در اسلام

- کدام «علوم انسانی»، مناسب شأن «انسان» است؟

- نقد خداشناسی و انسان‌شناسیِ «هابز و ماکیاول»، پدران سکولاریزم در «علوم سیاسی»

- چرا ماکیاولی، «ماکیاولیستی» عمل کرد و شکست خورد؟

- نسبت «لذّت و تقوی» در «رهبانیت مسیحی» و «سبک زندگی اسلامی»

- نفسانیت، عقلانیت و سیاست

- انسان‌شناسی و مبانی «علوم اجتماعی و سیاسی»

- مقایسه «انسان و خدا»، رقابت میان «آیه و ذوالآیه»؟!!

- «اصطبل»، «ماتمکده» یا «تجارت‌خانه؟» سه تفسیر از «دنیا»، پیش‌فرض سه الگوی «سیاست»

- دنیا، نردبام «وصل انسان و خدا» یا دیوار «جدایی انسان از خدا؟»

- سیاست و سلوک اجتماعی «الی‌الله»

- آمیزش «اخلاق و دیانت» در سیاست، مزاحم «قدرت‌پرستان»

- تفاوت «جاه‌طلبی» و «کرامت‌خواهی»

- نهاد «سیاست»، ابزار ارضاء «نفسانیت» یا در خدمت «عقلانیت؟»

- «انسان»، تعریف «سعادت» و بنیان‌های «سیاست»

- سیاست و دغدغه «حقّانیّت»

- علوم سیاسی؛ «اقتدار» یا «مشروعیّت؟!»

- «دولت – ملّت»، اومانیزم و نفی معیارهای Other wordly در علوم سیاسی

- خصوصی‌سازی «اخلاق» و دنیاگرایی «اگوئیستی» در علوم سیاسی

- اصالت «زور» در سیاست و ایدئولوژی‌های بدبینانه

- سکولاریزه کردن «تعریف انسان» و تحقیر «انسان» در علوم سیاسی

- واقع‌بینی سیاسی یا گزینش از میان واقعیت‌ها؟! (توصیف‌های توصیه‌آلود)

- «پاپ»، «شهریار»؛ و مدل‌های غیر اسلامی در «سیاست»

- انسان؛ موجودی «عقلانی» یا «غریزی»؟ و یا مرکّب دو بُعدی؟

- انطباق با «مقتضیات زمان»، به کدام معنا؟

- شور غریزی، تنها موتور «سیاست و اقتصاد سکولار» (حذف «عقلانیت فراابزاری» و «اخلاق» از علوم اجتماعی)

نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha